04/2017 www.power.szm.sk walter.giba@post.sk - T U N E L Y N A S L O V E N S K U - - T U N E L B R
A N I S K O - -
SRo 1 - Rádio Slovensko na ”tunelovej”
frekvencii 92,2 MHz - Branisko - Tunel Branisko -
východný portál, 592 m [591,6 m n. m.]; WGS-84: 20E5422, 48N5947 Branisko - Tunel Branisko -
západný portál, 543 m [542,8 m n. m.]; WGS-84: 20E5036, 49N0032 Dĺžka tunela: 4975 m Výška vyžarovacieho kábla nad
vozovkou: 4,65 m Rádiový signál FM 92,2 MHz SRo 1 - Rádio Slovensko je
šírený iba v tuneli a to pomocou vyžarovacieho kábla cez vyžarovacie štrbiny.
Polarizácia v tomto prípade neexistuje. Maximálny vyžiarený výkon:
Veľkosť vyžiareného výkonu je rôzna a závisí od miesta, kde sa v tuneli
nachádzate. V tuneli pri frekvencii 92,2 MHz je to od cca -80 dBm po -40
dBm. Maximum je cca -40 dBm. Obmedzenia výkonu: Zosilňovače
majú obmedzenie výkonu nastavené na 1 W. Anténový diagram: Anténu
nahradzuje vyžarovací kábel. Nemá anténový diagram. Rádiové spojenie Tunel
Branisko V celom takmer 5 km dlhom Tuneli Branisko, ktorý odovzdali do
prevádzky 29. júna
2003 je zabezpečené plynulé rádiové
spojenie pre hasičov, políciu, záchrannú službu a dispečing Slovenskej správy
ciest. V diaľničnom tuneli je signál troch mobilných
operátorov [Orange, O2, T-Mobile] a možno v ňom počúvať v pásme VKV/FM aj vysielanie Slovenského rozhlasu => stanice
SRo 1 - Rádio Slovensko
na frekvencii 92,2 MHz. Šírenie frekvencie
v tuneli bolo schválené Radou
pre vysielanie a retransmisiu a je zabezpečované prostredníctvom technologického zariadenia
Slovenskej správy ciest
podobne ako šírenie signálu GSM
900 MHz. Vstupný signál stanice SRo 1
- Rádio Slovensko pre následné šírenie prostredníctvom vyžarovacích káblov
v tuneli sa preberá z vysielača Poprad - Kráľova hoľa [92,2 MHz]. V budúcnosti
sa počíta so šírením signálu ďalších rozhlasových staníc v pásme VKV/FM.
Neskôr pribudli stanice
Rádio Expres [96,4 MHz] a Fun Rádio [99,2 MHz]. Rádiové spojenie
v tuneli zabezpečila spoločnosť HMZ - rádiokomunikácie. Na projekte rádiového
spojenia
spolupracovala aj pardubická
firma RCD - rádiokomunikace. Cieľom projektu bolo zabezpečiť rádiové spojenie medzi
príslušným dispečerom a mobilnými abonentami jednotlivých sietí v tuneli
Branisko [SSÚD SSC, policajný zbor PZ SR, hasičský zbor HaZZ, zdravotná záchranná služba], ďalej
signál poskytovateľov siete GSM 900 MHz a vysielanie verejnoprávneho rozhlasu
- 1 stanica VKV. Realizovali
sa tu všetky
druhy rádiových sieti
vrátane
hromadných sieti GSM.
Použité technologické zariadenie pozostáva v tuneli z vyžarovacieho traktu -
antény a štrbinový kábel,
ktorého segmenty sú budené VF
aktívnymi obvodmi v
príslušných technologických
uzloch: Východný portál, Západný portál a DaVP. Antény
abonentov siete sú
umiestnené na stožiari
SSÚD Beharovce a východnom portálovom objekte. Signál GSM sietí je
privedený od základňových staníc jednotlivých operátorov koaxiálnymi káblami
k zariadeniu pre rozvod signálu vo vnútri tunela. Prepojenie signálových ciest
medzi tunelom a dispečingom je po jednovidových vláknach optickým káblom.
Dispečerské vstupy
sú pripojené metalickým vedením do technologickej skrine v SSÚD. Zariadenia sú napájané zo
zálohovanej siete 230
V on-line. V prípade požiaru či
havárie je rádiové spojenie funkčné, pokiaľ nedôjde k deštrukcii príslušného
segmentu vyžarovacieho resp. napájacieho VF kábla, aktívnych zariadení alebo
napájania 230 V. Kábel pri horení netvorí korozívne splodiny, má nízku úroveň
tvorby dymu a nešíri plameň. Zariadenia
rádiovej siete využívajú zálohované napájanie. Riadiaci systém dáva signál
z každého miesta aktívnej technológie rádiovej siete o združenej poruche
bezpotenciálovým kontaktom. Oznamovacie okruhy využívajú optické a metalické
prepojenia. Tunel Branisko sa nachádza na diaľnici D1
medzi Levočou a Prešovom. Nahradil obtiažny prechod cestou I/18 cez horské
sedlo ležiace vo výške 751 m n. m.. Stavba tunela sa začala v apríli 1996
razením prieskumnej štôlne v osi ľavého tunela [severná tunelová rúra].
Vybudovaný je v rámci diaľničného úseku Beharovce - Fričovce v dĺžke 14
km. Južnú tunelovú rúru začali raziť v máji 1997. Dĺžka razenej časti tunela
je 4822 m. Pri stretnutí oboch častí tunela [počas razenia] vznikla
odchýlka len 13 mm. Dĺžka západnáho portálu je 73,4 m a východného portálu
79,2 m. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 m, po oboch stranách sú
chodníky 1 m široké. Výška dopravného priestoru: 4,5 m. Maximálne stúpanie:
1,2 % a celkový svetlý prierez tunela je 68 m2. Povolená maximálna
rýchlosť: 80 km/h, do 01. októbra 2003 dočasne obmedzená na 60 km/h. Prívod
čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané
cez vetraciu šachtu hlbokú 120 metrov s priemerom 7 metrov umiestnenú približne v polovici tunela. V
tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzove zálivy. V tuneli
nie je asfaltová, ale nehorľavá cementobetónová vozovka s celkovou hrúbkou
240 mm. Tunel je spojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých
360 metrov. Je v ňom 28 semaforov a 79 kamier. Každých 240 metrov sa
nachádzajú SOS skrinky, každých 120
metrov sú protipožiarne výklenky s hydrantmi. Tunel je vďaka týmto opatreniam
najbezpečnejším na Slovensku a spĺňa aj najprísnejšie európske
bezpečnostné kritéria. Na
operátorských pracoviskách sú umiestnené hovorové súpravy: Velín SSÚD Beharovce ð
Vstup
do rádiovej siete údržby tunela ð
Vstup
do rozhlasového vysielania Ohlasovňa požiarov v areáli
SSÚD Beharovce ð
Vstup
do rádiových sietí HaZZ [rádiový dispečerský pult] Pracovisko polície ð
Vstup
do rozhlasového vysielania Záložný dispečing ZP ð
Vstup
do rádiovej siete údržby tunela [RCD] ð
Vstup
do rozhlasového vysielania [RCD] Ďalším obsluhovaným zariadením sú prenosné rádiostanice
pracovníkov údržby tunela. Fotogaléria: Branisko
- Tunel Branisko: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 Branisko
- Tunel Branisko - technologická časť: Branisko
- Tunel Branisko - stožiar SSÚD Beharovce: -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - T U N E L H O R E L I C A - - SRo 1 - Rádio Slovensko na ”tunelovej”
frekvencii 103,5 MHz - Čadca
- Tunel Horelica - východný portál, m [m
n. m.];
WGS-84: Čadca
- Tunel Horelica - západný portál, m [m n.
m.]; WGS-84: Dĺžka
tunela: 605 m Výška
vyžarovacieho kábla nad vozovkou: 7 m Rádiový signál FM 103,5 MHz
SRo 1 - Rádio Slovensko je šírený iba v tuneli a to pomocou vyžarovacieho
kábla cez vyžarovacie štrbiny. Polarizácia v tomto prípade neexistuje. Maximálny
vyžiarený výkon: Veľkosť vyžiareného výkonu je rôzna a závisí od miesta, kde
sa v tuneli nachádzate. V tuneli
pri frekvencii 103,5 MHz je to od cca -80 dBm po -40 dBm. Maximum je cca -40
dBm. Obmedzenia
výkonu: Zosilňovače majú obmedzenie výkonu nastavené na 1 W. Anténový
diagram: Anténu nahradzuje vyžarovací kábel. Nemá anténový diagram. Rádiové
spojenie Tunel Horelica
Spoločnosť
HMZ Rádiokomunikácie
realizovala rádiové
spojenie v tuneli Čadca
- Horelica, ktorý
odovzdali do prevádzky 29.
októbra 2004. Na
projekte participovala pardubická firma RCD Radiokomunikace. Rádiové
spojenie v tuneli
je zabezpečené “rozšírením“ rádiového
signálu pre
vybraných užívateľov dispečing
Slovenskej správy ciest, Polícia SR, Záchranná služba, Hasičský záchranný zbor z vonkajšieho prostredia do
prostredia tunelových rúr, kam prirodzenou cestou nemôže preniknúť rádiový signál. V tuneli sa ďalej šíri
signál poskytovateľov siete GSM a vysielanie verejnoprávneho rozhlasu SRo
1 - Rádio Slovensko na
frekvencii 103,5
MHz [do
29.01.2007 frekvencia 97,2 MHz]. Vstupný
signál stanice SRo 1 - Rádio Slovensko pre následné šírenie prostredníctvom
vyžarovacích káblov v tuneli sa preberá z vysielača Žilina -
Krížava [103,5 MHz]. V budúcnosti sa počíta so šírením
signálu ďalších rozhlasových staníc v pásme VKV/FM. Neskôr pribudli stanice Rádio
Expres [107,5 MHz] a Fun Rádio [99,2 MHz]. Použitú
technológiu tvoria vyžarovací
trakt a VF aktívne obvody na technologickom stanovisku Tunela Horelica. Vyžarovací trakt je tvorený sieťou vyžarovacích káblov - štrbinových antén, ktoré
tvoria v zakrytých priestoroch spojité rádiové pole. VF aktívne obvody filtrujú a selektívne zosilňujú rádiové
signály jednotlivých
služieb. Tento systém umožňuje spojenie dispečerského centra jednotlivých služieb s mobilnými účastníkmi danej služby bez prerušenia vo vnútri i
mimo tunela. Celý systém šíri v uzavretom priestore koherentný signál, a tým sa eliminuje problém interferenčných hvizdov pri vjazde a výjazde z
tunela. Tunel
Horelica sa
nachádza na diaľnici D3 [D18]. Je súčasťou obchvatu Čadce. Dĺžka razenej
časti tunela je 555 m. Celková dĺžka tunela s portálmi je 605 m. V úseku
západneho portálu tunela práce začali v apríli 1998. S výstavbou slávnostne
začali v júli 2000. Prerazili ho v máji 2002. Slávnostné prerazenie tunela sa
uskutočnilo 07.06.2002. Obchvat Čadce spolu s Tunelom Horelica uviedli do
prevádzky 29. októbra 2004. Tunel je jednoprofilový s obojsmernou prevádzkou.
Vozovka je cementobetónová. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 9 metrov. Po
oboch stranách sú chodníky 1 meter široké. Tunel je prepojený so súbežnou
únikovou štôlňou na dvoch miestach. Maximálna výška nadložia je 40 m. Výška prejazdného prierezu tunela: 4,5 m + 0,3 m = 4,8 m, počet
únikových ciest: 2, počet SOS skriniek: 6, svetlá šírka tunela: 11,8 m, šírka
vozovky medzi obrubníkmi: 9,0 m, šírka chodníka: 2 x 1,0 m. Systém
zabezpečuje ešte ďalšie funkcie: ð
Vstup
do rádiovej siete údržby tunela ð
Vstup
operátorov do rozhlasového vysielania ð
Zaznamenávanie
komunikácie vybraných služieb na zálohovacie zariadenie ð
Monitorovanie
celého systému s napojením na centrálny riadiaci systém Ďalším obsluhovaným
zariadením sú prenosné rádiostanice pracovníkov údržby tunela. Fotogaléria:
Čadca - Tunel Horelica: -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - T U N E L S I T I N A - - SRo 1 - Rádio Slovensko a Rádio Viva na ”tunelovej”
frekvencii 96,6 a 101,8 MHz - Bratislava
- Tunel Sitina - severozápadný portál, 197 m [196,5 m n. m.] - Lamač;
WGS-84: Bratislava
- Tunel Sitina - juhovýchodný portál, 168 m [167,7 m n.
m.] - Mlynská dolina;
WGS-84: Dĺžka
severovýchodnej tunelovej rúry: 1415 m Dĺžka
juhozápadnej tunelovej rúry: 1440 m Výška
vyžarovacieho kábla nad vozovkou: 7 m Rádiový signál FM 96,6 MHz SRo
1 - Rádio Slovensko a FM 101,8 MHz Rádio Viva je šírený iba v tuneli a
to pomocou vyžarovacieho kábla cez
vyžarovacie štrbiny. Polarizácia v tomto prípade neexistuje. Maximálny
vyžiarený výkon: Veľkosť vyžiareného výkonu je rôzna a závisí od miesta, kde
sa v tuneli nachádzate. V tuneli pri frekvenciách 96,6 MHz
a 101,8 MHz je to od cca -80 dBm po -40 dBm. Maximum je cca -40 dBm. Obmedzenia
výkonu: Zosilňovače majú obmedzenie výkonu nastavené na 1 W. Anténový
diagram: Anténu nahradzuje vyžarovací kábel. Nemá anténový diagram. Rádiové
spojenie Tunel Sitina
Rádiové spojenie v novootvorenom Tuneli
Sitina, ktorý
odovzdali do prevádzky 24.
júna 2007 je zabezpečené “rozšírením“ rádiového
signálu pre vybraných užívateľov - dispečing
Slovenskej správy ciest, Polícia SR, Záchranná služba, Hasičský
záchranný zbor z vonkajšieho prostredia do prostredia tunelových
rúr, kam prirodzenou cestou nemôže preniknúť rádiový signál. V
tuneli sa ďalej šíri signál poskytovateľov siete GSM
a vysielanie verejnoprávneho rozhlasu SRo
1 - Rádio Slovensko na frekvencii 96,6 MHz
a vysielanie Rádia Viva na frekvencii 101,8
MHz s možnosťou vstupu dispečingu do rozhlasového vysielania. Vstupný
signál stanice SRo 1 - Rádio Slovensko pre následné šírenie prostredníctvom
vyžarovacích káblov v tuneli sa preberá z vysielača Bratislava -
Kamzík [96,6 MHz]. V budúcnosti
sa počíta so šírením signálu ďalších rozhlasových staníc v pásme VKV/FM. Neskôr pribudli stanice Rádio
Expres [107,6 MHz] a Fun Rádio [104,0 MHz]. Rádio Viva ukončilo
vysielanie na 101,8 MHz. Fakty o Tuneli Sitina:
Dĺžka tunela: 1415 m - severovýchodná tunelová
rúra, 1440 m - juhozápadná tunelová rúra Nadmorská výška: 196,5 m n. m. - severozápadný
portál, [Lamač] 167,7 m n. m. - juhovýchodný portál
[Mlynská dolina] Výška nadložia: od 4 do 35 m Šírka medzi obrubníkmi: 7,5
m Výška - prejazdný prierez: 4,8
m SOS výklenky: Sú rozmiestnené v pravidelných
intervaloch 150 m po celej dĺžke tunela. Sú vybavené núdzovým telefónom pre
spojenie s dispečerom tunela, tlačidlom alarmu pre privolanie pomoci,
tlačidlom “Hlásič požiaru“ a hasiacim prístrojom. Účastníci premávky sa
nemajú nikdy pokúšať schovať pred požiarom alebo dymom v SOS výklenku!
Únikové cesty sú zreteľne označené a osvetlené, ich dvere sú odolné proti
ohňu a dymu. V prípade požiaru vždy treba okamžite opustiť vozidlo a
nasledovať núdzové svetlá ukazujúce smer k najbližšej únikovej ceste. Tunel
má 5 únikových ciest vzdialených max. 250 m. Núdzové zálivy slúžia pre
odstavenie vozidla v prípade poruchy alebo havárie. V každej rúre tunela je
jeden núdzový záliv. Videodohľad: V prípade núdzového volania z SOS
výklenku sa na obrazovke monitora v operačnom stredisku dispečera automaticky
objaví obraz z kamery, ktorá sníma príslušný úsek tunela. Dodržiavanie dopravných predpisov:
Kamerové systémy automaticky kontrolujú priestor tunela v celej dĺžke,
vrátane dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti a predpísanej vzdialenosti
medzi vozidlami. Osvetlenie tunela: Osvetľovacie systémy
uľahčujú ľudskému oku rýchle privyknutie na zníženú viditeľnosť v tuneli.
Únikové cesty a SOS výklenky sú osvetlené neustále. Pôvodné náklady na stavbu sa odhadovali na 3,8
miliardy, nakoniec práce stáli 4,5
miliardy, a ešte nie sú dokončené.
Stavbu sprevádzali protesty ochranárov a obyvateľov
Patrónky, ale aj zdržania
pre geologické poruchy v kopci
Sitina a nález vysokej spodnej vody.
Každá rúra má dva jazdné pruhy vedúce tým istým smerom,
tunel má metrové chodníky, päť
spojovacích chodieb, z toho jednu so semaforom,
ktorá je prejazdná autom, ďalej SOS výklenky s
telefónom, hasiacim prístrojom a lekárničkou a núdzové
zálivy na odstavenie auta pri nehode. V tuneli je množstvo
kamier, moderná ventilácia a systém
protipožiarnej ochrany, funguje tu premenlivé dopravné značenie.
Počas prejazdu tunelom sa dajú v autorádiu
naladiť frekvencie FM 96,6 MHz a 101,8 MHz,
cez ktoré sa môže ozvať dispečing, je tam mobilný
signál. Povolená rýchlosť v tuneli tak ako na
celej diaľnici na území mesta je 80 kilometrov za hodinu. V
tuneli platia aj zvláštne dopravné predpisy -
treba rozsvietiť svetlá, nesmie
sa tam otáčať, cúvať ani zastavovať, predbiehať
sa smie, len ak sú obidva jazdné pruhy prejazdné. Ak
je v tuneli kolóna, treba dbať na bezpečnú
vzdialenosť, ak sa kolóna zastaví, treba vypnúť
motor a zapnúť výstražné svetlá. Ak je v tuneli požiar, treba okamžite
opustiť auto. Tunel Sitina v Bratislave bol uvedený do
prevádzky 24. júna 2007 a nachádza sa na diaľnici D2. Tunel tvoria dve
samostatné tunelové rúry, každá s dvomi jazdnými pruhmi. Dĺžka razenej časti
západnej [južnej] tunelovej rúry je 1189 m, dĺžka hĺbenej časti v areáli SAV
je 206 m. Dĺžka razenej časti východnej [severnej] tunelovej rúry je 1159 m,
dĺžka hĺbenej časti v areáli SAV je 216 m. Celková dĺžka západnej [južnej]
tunelovej rúry spolu s prekrytou časťou tunela je 1440 m, východnej
[severnej] tunelovej rúry spolu s prekrytou časťou tunela je 1415 m. Tunel
bol razený Novou rakúskou tunelovacou metódou [NRTM]. Je súčasťou
3,5-kilometrového úseku Lamačská cesta - Staré Grunty, ktorý bol poslednou
chýbajúcou časťou diaľnice D2. V každej tunelovej rúre je jeden núdzový
záliv. Rúry sú prepojené únikovými chodbami na piatich miestach. Šírka
vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 m, po oboch stranách sú chodníky 1 m široké.
V dĺžke 600 metrov sa od juhovýchodného portálu razilo dovrchne so sklonom
1,59 %, ďalej tunel stúpa so sklonom 2,35 %. Maximálna výška nadložia
dosahuje 30 metrov. Tunel začali raziť 27.októbra 2003 od juhovýchodného
portálu. V lete 2004 začala ražba aj od severozápadneho portálu tunela.
Západnú tunelovú rúru prerazili 08. februára 2005, východnú 03. mája 2005. Fotogaléria:
Bratislava
- Tunel Sitina: -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - T U N E L B Ô R I K - - SRo 1 - Rádio Slovensko na ”tunelovej”
frekvencii 92,2 MHz - Svit - Tunel Bôrik -
východný portál, m [m n. m.]; WGS-84: Svit - Tunel Bôrik - západný portál, m [m
n. m.]; WGS-84: Dĺžka
severnej tunelovej rúry: 999 m Dĺžka
južnej tunelovej rúry: 993 m Výška
vyžarovacieho kábla nad vozovkou: 5,3 m Rádiový signál FM 92,2 MHz SRo
1 - Rádio Slovensko je šírený iba v tuneli a to pomocou vyžarovacieho kábla
cez vyžarovacie štrbiny.
Polarizácia v tomto prípade neexistuje. Maximálny
vyžiarený výkon: Veľkosť vyžiareného výkonu je rôzna a závisí od miesta, kde
sa v tuneli nachádzate. V tuneli pri frekvencii 92,2 MHz je to od
cca -80 dBm po -40 dBm. Maximum je cca -40 dBm. Obmedzenia
výkonu: Zosilňovače majú obmedzenie výkonu nastavené na 1 W. Anténový
diagram: Anténu nahradzuje vyžarovací kábel. Nemá anténový diagram. Rádiové
spojenie Tunel Bôrik
Zariadenia v tuneli: Výklenky SOS, výklenky pre
hydranty požiarneho vodovodu sú rozmiestnené 70 - 100 m od seba, kamerový dohľad atď. Pozdĺžne prúdenie vzduchu
v tuneli zabezpečujú prúdové ventilátory. Pri pozdĺžnom vetraní pribúda
koncentrácia výfukových plynov medzi oboma portálmi približne lineárne od
hodnoty, ktorá je vo vonkajšom vzduchu, až k najvyššej hodnote pri
portáli. Bezpečnosť v tuneli ďalej zabezpečujú: osvetlenie, videokamery, požiarna signalizácia, zariadenia zabezpečujúce príjem vysielania
Slovenského rozhlasu v FM pásme na frekvencii 92,2 MHz a príjem signálu mobilných operátorov, svetelné
dopravné značky atď. Vstupný
signál stanice SRo 1 - Rádio Slovensko pre následné šírenie prostredníctvom
vyžarovacích káblov v tuneli sa preberá z vysielača Poprad -
Kráľova hoľa [92,2
MHz]. V budúcnosti sa počíta so šírením signálu ďalších rozhlasových
staníc v pásme VKV/FM. Neskôr
pribudli stanice Rádio Expres [95,3 MHz] a Fun Rádio [87,7 MHz]. Tunel Bôrik
pri Svite sa nachádza na diaľnici D1 medzi Liptovským Mikulášom
a Popradom v úseku Mengusovce - Jánovce. Účelom tunelovej stavby bolo previesť dopravu po diaľničnom
ťahu medzi obcami Mengusovce a Batizovce popod horský masív Bôrik
riešeným tunelom. Tunelové riešenie skracuje trasu diaľničného úseku oproti
povrchovému riešeniu – obchádzaním horského masívu zo severnej strany o viac
ako 3600 m a z južnej strany o cca 3500 m. Ďalej umožňuje
bezkolízne vedenie diaľničnej trasy urbanizovaným prostredím a chránenou
krajinnou oblasťou TANAP-u. Tunelové riešenie predstavuje najmenší zásah do
prírodného prostredia a teda zároveň plní významnú ekologickú funkciu –
ochranu krajinného prostredia. U tohto tunela, s ohľadom na jeho malú
dĺžku sa vybudovali obidve tunelové rúry, každú pre jednosmernú dopravnú
prevádzku naraz. Pre projektovanie a výstavbu tunela Bôrik bol zrealizovaný
vrtný IGaH prieskum, ktorého výsledky boli prvotným podkladom pre riešenie
technológie razenia a dimenzovanie primárneho a sekundárneho
ostenia, ako aj pre výstavbu portálových úsekov a stabilizovanie
výkopových svahov. Návrh postupu a technológie razenia vychádza
z inžiniersko-geologických a hydrogeologických podmienok
v trase tunela. Tunel Bôrik bude razený podľa zásad NRTM, pomocou
vrtno-trhacích prác, prípadne použitím raziaceho stroja s výložníkovou
frézou alebo tunelového bagra. Od východného portálu sa dovrchne razili dve
samostatné tunelové rúry, priečne prepojené tromi únikovými chodbami. Šírka
vozovky v pravom a ľavom tuneli je 7,5 m, postranný vodiaci prúžok
(ľavý a pravý) tvorený obrubníkom má šírku 0,25 m a stredová
deliaca čiara 0,125 m. Priečny sklon v tuneloch je jednostranný
s úklonom 2,5% v priamej, v oblúkoch 3%. Tento sklon sa mení
podľa polomeru oblúkov. Fotogaléria:
Svit - Tunel Bôrik:
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - T U N E L Š I B E N Í K - - Pribudli ďalšie VKV
frekvencie - v novom cestnom tuneli Levoča - Šibeník - Tunel Šibeník pri Levoči
bol otvorený v mesiaci November 2015. Rádiové spojenie v cestnom
tuneli Šibeník: TU!
+ TU!
+ TU!
+ TU!
+ TU! Video - Nový tunel Šibeník: TU! [Frekvencie v Tuneli Šibeník:
RTVS - Rádio Slovensko (92,2 MHz), Rádio Expres (95,3 MHz) a Fun Rádio (99,2
MHz). Hlavné dispečerské centrum sa nachádza na SSÚD Beharovce (Tunel
Branisko), odtiaľ bude dispečer komunikovať s prevádzkou tunela a monitorovať
dopravnú situáciu. V prípade potreby môže vstúpiť do FM vysielania
verejnoprávneho rozhlasu, aby poskytol servisné správy vodičom jazdiacim v
tuneli.] - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ako vzniká inverzia a ako
vplýva na šírenie rozhlasových staníc: TU! Technológia nasadená v
tuneloch dnes umožňuje šírenie signálu pre štyri FM stanice, takže popri
staniciach Rádio Slovensko, Rádio Expres
a Fun rádio, sa do každého tunelu dostane ešte jedna stanica.] - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Od
marca 2012 je namiesto názvu SRo - Slovenský rozhlas používaný názov RTVS -
Rozhlas a televízia Slovenska. Tunely na Slovensku: Tunel Bôrik, dĺžka: 999 m, diaľnica: D1 Mengusovce - Jánovce [prevádzka od 05.12.2009] Tunel Branisko, dĺžka: 4975 m, diaľnica: D1 Beharovce - Branisko [prevádzka od 29.06.2003] Tunel Čebrať, dĺžka: 1967 m, diaľnica: D1 Hubová - Ivachnová* Tunel Dargov, dĺžka: 1050 m, diaľnica: D1 Bidovce - Pozdišovce* Tunel Havran, dĺžka: 2670 m, diaľnica: D1 Turany - Hubová* Tunel Horelica, Dĺžka: 605 m, diaľnica: D3 Čadca obchvat [prevádzka od 29.10.2004] Tunel Korbeľka, dĺžka: 5700 m, diaľnica: D1 Turany - Hubová* Tunel Kysuca, Dĺžka: 584 m, diaľnica: D3 Brodno - Kysucké Nové Mesto* Tunel Lučivná, Dĺžka: 250 m, diaľnica: D1 Važec - Mengusovce [prevádzka od
11.12.2007] - bez signálov Tunel Ovčiarsko, dĺžka: 2275 m, diaľnica: D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka* Tunel Považský Chlmec, dĺžka: 2200 m, diaľnica: D3 Žilina, Strážov - Brodno* Tunel Poľana, Dĺžka: 898 m, diaľnica: D3 Svrčinovec - Skalité* [plán
prevádzky r. 2011] Tunel Prešov, dĺžka: 2520 m, diaľnica: D1 Prešov, západ - Prešov, juh* Tunel Sitina, dĺžka: J: 1440 m; S: 1415 m, diaľnica: D2 Lamačská cesta - Staré Grunty [prevádzka od 23.06.2007] Tunel Svrčinovec, Dĺžka: 456 m, diaľnica: D3 Svrčinovec - Skalité* [plán prevádzky
r. 2011] Tunel Šibenik, Dĺžka: J: 616 m; S: 590 m, diaľnica: D1 Jánovce – Jablonov [prevádzka
od 11/2015] Tunel Višňové, dĺžka: 7480 m, diaľnica: D1 Višňové - Dubná Skala* [plán prevádzky
po r. 2015] Tunel Žilina, Dĺžka: 651 m, diaľnica: D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka* * - Tunel je v pláne alebo vo výstavbe Mapa tunelov na území
Slovenska: 01 02 -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aktualizované: 01. apríl 2017 - www.power.szm.sk
© 2006 WALTER |